FRUKOST TIPS!!!

Många unga både tjejer och killar är väldigt intresserade av hälsa och träning. Det är lätt ett av mina största intressen med egentligen främst kopplat till mat. Älskar ju att laga mat. Hade jag fått bestämma skulle jag varit personlig kock hemma hos någon rik familj och bara serverat dem god och nyttig mat så kunde jag stått vid spisen med radion igång dagarna i enda;D
Tyvärr är det ju många som inte är riktigt insatta i vad som är bra och dåligt för kroppen utan kastar sig in i weiirdo dieter eller bara gör helt fel och typ plågar sig själv. Saken är den att om man vill vara hälsosam, se fast, smal och fit ut så kan man inte ge vika för sitt sug hela tiden. Om man äter chips, kakor, godis, snabbmat, pannkakor, macaroneeeeee and cheese... ja ni fattar varje dag så är det väldigt svårt att samtidigt hålla kroppen i snygg balans. Därför är det självklart inte alltid en dans på rosor att vara nyttig och däregenom känna att man gör det bästa av sin kropp och sitt humör och välbefinnande. Tyvärr har socker, fett och salt en väldig beroende effekt i kroppen. Ibland får man helt enkelt välja äpplet, bananen, en kopp kaffe, osv före chokladet, nötter, ben n jerrysen, frallan eller vad man nu än är sååååå sugen på.
Men värre än så behöver det inte vara. Man ska inte springa runt och vara hungrig, träna trost man är sjuk osv. Då blir det plågsamt och plågsamt innebär = ohållbart!!
Det är tusen gånger smartare att hitta en balans man trivs med där man genom att göra de små valen i vardagen som förbättrar ens intag, humörsvängningar, blodsocker, utseende och pigghet som man kan hålla länge. En livsstil. Snart blir du hur snygg, pigg och glad som helst. För att inte säga nöjd med dig själv. Och allt det där goooda blir tusen gånger godare när du väl unnar dig det!:D (yeeeah jag säger inte att jag går efter den perfekta mallen. Speciellt inte när man är bakfull eftersom alkoholen har gjort en uttorkad, mest up ens blodsocker nivå osv och sugen efter ALLLT är beyond min psykiska styrka hahha)

Skitsamma.... detta va bara lite tankar. Jag tänkte snart starta en blogg med mer fokus på god mat, träning. Lite tips, råd, iscensättande av TYPISKA scenarie i mitt liv där jag och säkert alla andra har en typiskt tendens att välja antingen helt rätt eller åt helvete. Annywwaays tänkte skriva ut en jättebra frukost tips. Jag brukar käka detta några gånger i veckan. Men inte varje dag för 1. Då tröttnar man säkerligen. 2. Jag älskar frukost och det finns så många alternativ så kan inte hålla mig till bara ett!

Keso med stekt banan och kokos chips.

1 paket Mini keso naturell 250 gram
1 banan
1/2 dl kokoschips

Ta fram en fin skål (blir så mkt trevligare hahah) och lägg upp keson. Jag älskar keso och kan därför lätt äta hela detta paketet, men för er som inte är lika förtjusta i keso (vanesak säkert) får man ju ta så mkt man vill:-D Skiva bananen (använd gärna en medium mogen eftersom den naturliga banan sötman kommer fram som bäst även om den fortfarande är fast och inte blivit för söt och mjuk). Stek skivorna i olivolja och vänd dem var för sig. Det går ganska fort. Smakar som friterad banan (MMMMMMUMS) fast utan all frityr smet och skit. Tro mig när jag säger att bananerna behöver inte sötas!
När de fått lite fin färg lägger ni dem över keson och strör slutligen över kokoschipsen.

Sammantaget blir denna frukost ca 300 kcal. Det är lite vilket gör att man lätt kan kompletera den med ett kokt ägg eller räcker det bra som det är. Det fina med frukosten är dock inte att den är väldigt kaloriesnål utan framförallt är den mättande. Keson är proteinrik och du står dig längre än du tror. Bananen är vitamin rik och kokoschipsen ger frukosten och magen lite mer tuggmotstånd. Dessutom är det väldigt få kolhydrater vilket gör att den är bra ur ett GI perspektiv. 
Men mest tycker jag att den är SUPERGOD (framförallt till en kopp kaffe) 

 +  +


FREDAG IDAG!!

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0